Már augusztus közepén elhatároztam, hogy még idén nyáron, az egyetem kezdete előtt felkészülök az elméleti vitorlázórepülő szakszó vizsgára.
Az első próbálkozás a felkészülést illetően a két hetes Nemzeti Bajnokság alatt történt, és elég hatékonyan haladtam: amíg a pilóták repültek, kisegítőként volt 1-1,5 órám naponta az olvasgatásra, ismétlésre. Mivel sajnos csak a kezdő tankönyv volt nálam készleten, így gyorsan beszereztem a középfokosat, és annak is nekiültem a forró napokon az árnyékban. (Meg kell állapítanom, hogy az irodalom nem egészen naprakész, csak hogy egy példát említsek: a Pirat féklapnyitási max. megengedett sebessége a könyv szerint 230 km/h. Ezt aligha viselnék el a mai, kicsit már leharcolt fa repülőgépek.)
A szükséges papírok elintézését is augusztus közepén kezdtem el, az adatlap kitöltése és a pénzösszeg átutalása után pedig megkeresett a hatóság: minden szerdán mehetek vizsgázni, mikor szeretnék?
Nem sokat hezitáltam, mert már beindult az egyetem, így mihamarabb túl szerettem volna esni a megmérettetésen. Legyen tehát a felkínált leghamarabbi időpont, szeptember 16. Reggel 9 óra.
A vizsga előtti utolsó 1-2 hétben rendszeresen tanulgattam a buszon is, az eddig kicsit elhanyagoltabb témáknak nekifeküdtem.
Szerdán elérkezett a nagy nap. Már 8 óra 15 perckor a Légügyi Hivatalnál voltam, de csupán 9 előtt pár perccel jutottunk be a terembe, ahol a vizsgát tettük. Azt nem tudtam felmérni, hogy rajtam kívül más is jött e SPL megszerzésének céljából, de sokaknál inkább a PPL könyvet láttam.
Az egyedi felhasználónév és jelszó bepötyögése után megjelent az 5 témakör: légijog, meteorológia, kommunikációs teszt, élettan, és vitorlázórepülési specifikus ismeretek. Úgy gondoltam, ha a legkönnyebbel kezdek, az majd ad egy kis önbizalmat a nehezebb témák során is.
Lássuk tehát, élettan. 90% felett teljesítve.
Következzen a légijog.... hűha, hát itt aztán tisztában kell lenni a dolgokkal. "Csak" 75%-os teljesítmény. Meteorológia... az egyik kedvenc témám. (Gyerekként meteorológus is szerettem volna lenni) 96%.
Akkor következzen a kommunikáció. Ami leginkább a rádiózással kapcsolatos ismeretekre utal: 100%!
És végül, de nem utolsó sorban a teszt leghosszabb része: a vitorla spec. ismeretek. Hm... hát itt kicsit megizzadtam, még jó, hogy volt nálam számológép. Jó pár kérdést alaposan át kellett gondolnom. Eredménye: 78%.
Elégedetten álltam fel a számítógép elől, és sétáltam a pulthoz. 1-1,5 hét múlva kapom az oklevelet. Az alapos felkészülés meghozta gyümölcsét.