GLIDINGIRL - egy vitorlázórepülő pilóta élményei 2013 óta

Glidingirl

Az első augusztusi repülés

2020. augusztus 02. - Glidingirl

A két utolsó júliusi hétvégét sajnos a rossz időjárás miatt nem a reptéren töltöttem, de az új hónap, augusztus ígéretesen indult. Szombatra viszonylag sok cumulust vártunk, és szerencsére kánikula sem volt, csak kellemes, 27-28 fokos maximum hőmérséklet.

Fél egy körül már berendeztük a startot, bepakoltam az Astirba, egyszóval minden készen állt a felszállásra. A felhők még kicsi messzebb voltak a reptértől, de szép lassacskán ők is közelebb araszoltak, ideje volt hát gépbe ülni valamivel egy óra után. 

20200801_135057.jpg

A júliusi repülésekhez hasonlóan sajnos ezúttal sem sikerült fent maradnom az első csörlésből (pedig a viszonylag erős szél miatt 400 m-re mentek a csörlések). Sebaj, újra kell hát próbálkozni, majdcsak elkapom a megfelelő periódust, és meglesz az első emelés, ami reményeim szerint az alapig visz. 

Nem így alakult. Sajnos másodszorra is visszaestem, holott már jártam 700 méteren is... egy viszonylag erős első termiket követően hatalmas merüléseket találtam, így kényszerültem ismét a földre. A türelmes próbálkozás végül ismét meghozta gyümölcsét, a harmadik csörlésből már sikerült elkapaszkodnom, és egész gyorsan 1600 méteren találtam magam. A látvány leírhatatlanul gyönyörű volt! Mindenhol cumulusok, kék ég, alattunk színes kavalkádként kukorica -és napraforgó földek, tavak, és persze a fürdő....

img_20200801_194335_765.jpg

20200801_165626.jpg

 Arról nem is beszélve, hogy mennyire szuper élmény volt a többi géppel együtt tekerni, vagy csak egymás mellett siklani! Az időjárás érdekes, számomra kissé szokatlan volt, mert sokszor csak fél körön tudtam megfogni egy-egy termiket, és bár voltak igazán erős emelések 2 m/s feletti átlaggal, hatalmas merülésekbe is belefutottam, nem volt ritka a -4, -5 m/s. Szerencsére olyan "fix" pontok is voltak, ahol szinte mindig volt emelés, ha valahol megmerültem... és ez épp a reptér mellé, a fürdő felé esett ezúttal!  (Itt még egy nagyon jó emelést tekertünk leszállás előtt, 700 méterről 1300-ig ismét kiemelkedtem.)

A turbulens idő, és a kissé küzdelmes termik fogások aztán olyannyira elfárasztottak, hogy fél 6 körül már nem volt erőm tovább keresgélni, leszálltam, és addigra a felhők mennyisége is jelentősen lecsökkent. 

img_20200801_194335_766.jpg

A fáradtságnak persze "amatőr hiba" okai is voltak, mint a nem elegendő folyadékbevitel, és a sapka hiánya... hát, van hova fejlődni, de az utóbbi néhány repülés során mégis egészen jól összeszoktunk az Astirral, legalább 2-3-4 órákat mindig tudtam repülni a környéken. Az idő ezúttal sem volt bomba a fiúk elmondása szerint sem, de a lehetőségekhez képest sikerült kihozni a maximumot a napból. 

A leszállást követően következett a szokásos gépből kipakolás-lemosás kör, majd irány a vasútállomás, és irány vissza Budapestre. Este 10 után valamivel hazaestem, az pedig már igazán nem meglepő, hogy nem kellett altatni egy ilyen nap után ;)

20200801_172641.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://glidingirl.blog.hu/api/trackback/id/tr3916100582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LisztFerihegy 2020.08.02. 22:02:19

Szia glidingirl!

Nekem a szombati napom így nézett ki.
LHDK-n full kék ég volt. Reggel délies széllel, ami egyik pillanatról a másikra váltott északiba. 10-kor az Opitz Blanikjai még tekertek is... Aztán fura idő volt. Inkább amolyan buborékos száraz valami, nem folyamatos emelésekkel, itt volt, most nincs, hanem amott, aztán amott sincs... Én a Ka-8-cal pár perccel kettő előtt szálltam fel, előtte másik klubtag kérte el egy órára, én mentem három órára. Szerencsémre volt egy valamicske emelésecske csőrlés végén, de nagyon pici emelések voltak. Olyannyira pici volt ez is, hogy 700 QFE-ig tekertem fel, mire ki kellett vennem, mert az északi szél lesodort délre a ferihegyi CTR határához, mehettem az egyik "stabil" helyre - sikerült kiemelkednem, majd irány észak. Nálunk 1050 QNH a plafon, ott vettem ki, emelésben, fűtöttem neki, úgy próbálkoztam északi irányban, aztán ha nem sikerült, mentem vissza, újra találtam, de megint kicsit sodródtam délre - és ezt játszottam majd' 3 órán keresztül. Az utolsó kiemelkedés volt a legizzasztóbb. QFE 460-on kerestem a reptértől nyugatra, a dunakeszi áruházak fölött valamit. Stabil 0 m, ott maradok, nem érdekel, hogy máshol akár lehetne jobb is. Itt megtanultam tényleg, hogy a termikelés első szabálya: levegőt se vegyél! Koncentráltam a pontos körözésre, csúszásmentesség... A 0 nagyon lassan fél méter lett, megmozdult a magmérő is, utána egy, mire 800 QFE lett, stabil 4 méter volt a vario. Ezután szóltak, hogy megvan a feladat. Mit ne mondjak, fújtam egy nagyot...
Nagyon tanulságos volt. Kemény, turbulens idő volt, fura buborékokkal és nyírásokkal. Volt, hogy valami emelés a gép farkánál dobott fel, és vágta lefelé a gép orrát. :D Szóval nekem is jól indult az augusztus.

Glidingirl 2020.08.08. 22:42:29

Szia!
Húú, gratulálok ezúton is, biztos, hogy a nagy küzdésekkel tanulhat az ember a legtöbbet :) köszi, hogy megírtad!
Csakhogy a küzdelmeknél maradjunk: én ma ismét repültem, és 250 méterről sikerült eltekerni, amikor már ott tartottam "na még egy kör, és leszállok". A tipikus...;)
Sok jó leszállást augusztusra!
süti beállítások módosítása