Tim Scorer néhány hasznos tippet ad, hogy könnyedén lebonyolítható legyen az üzlet.
" Pssst, szeretnél venni egy olcsó repülőt? Nagyszerűen repül. Vannak papírjai, jól karbantartott, nem tört soha. Jó üzlet lenne!"
" Jól néz ki. Készpénzben kell fizetni érte?"
"Ja, úgy gondoltam. Gyere ki szombaton, hozd a pénzt, és máris a Tiéd. Oké?"
Azt mondják, a bolond és a pénze könnyen meg/elvehető. Az előző párbeszéd kezdő mondata már meg is győzi őket. Mind azt gondoljuk, hogy a vitorlázórepülés úgyis megfelelően szabályozott, sőt, néha szükségtelennek is érezzük a sok előírást. De azért ha gépeladásról van szó, nagy előny, hogy vannak szabályok, amiket be kell tartani. Nézzük csak most, mire érdemes tehát figyelni!
1. Adatok: hány éves a repülőgép, össz. repült ideje, üzembe helyezésétől a történetének főbb pontjai napjainkig, a tulajdonos neve (egyezik -e azzal, aki foglalkozik az eladással), érvényes biztosítás, legalább 2 fotó --> ezeket az adatokat már egy internetes hirdetésben illik feltüntetni, mert akkor elég megbízható az eladó.
2. Mivel egy internetes vagy újságban talált hirdetés alapján nem veszünk repülőgépet, nézzük át, mire kell a helyszínen figyelni: botkormány, lábpedál, trimm, féklap stb. működése, a repülőgép papírjai. Az utóbbit mindenképpen érdemes átnézni, még mielőtt egy árva forintot kifizettünk volna érte. Mivel te leszel a gép jövőbeli tulajdonosa, te felelsz majd az ő pontosságukért is a gép adatait illetően. Ha pl. hosszú ideig nem használtak egy szerintük jó állapotú gépet, ott az lehet a háttérben, hogy a repülőgépet hosszú ideig javítgatták egy komolyabb sérülés miatt. Nyugodtan beszélgess a hangármesterrel is a gépről, ne csak az eladót kérdezd.
Ha pedig nem vagy elég biztos a tudásodban, hogy felismered a gépvásárlás apró buktatóit, akkor vigyél magaddal egy tapasztaltabb embert! Így biztosíthatod, hogy a vásárlás után nem kell javító munkálatokat végezned az új repülőgépeden.
Persze a legjobb teszt, ha lehetséges kipróbálni a vitorlázórepülőt élesben, azaz repülés közben. Viszont nem szabad elfelejteni: ekkor te még csak utas vagy, és az eladó felel a gépért teljes mértékben.
3. Ha már a fizetésre kerül sor: ne igyekezzünk, olvassunk végig minden szükséges dokumentumot. Sok ember az évek alatt megtakarított pénzét adja oda egy idegennek ilyenkor, hát ne csodálkozzunk, ha kissé bizalmatlan. A szerződésbe kerüljön be az eladó teljes nevén túl az e-mail címe, telefonszáma, a teljes vételár (azt meddig és hogyan kell kifizetni), mikor lehet a repülőt elvinni.
Tipikus vicc ezzel kapcsolatban nálunk: "Oké, itt a szerződés, de akkor most mondd meg nyugodtan, hányszor is tört az a repülő." Szóval ne felejtsünk el ezek után megnézni, hogy hogyan érvényesíthetjük a jogainkat, ha mégsem vagyunk elégedettek az üzlettel.
Forrás: Sailplane & Gliding magazin, UK